Sunday 11 March 2007

Johanna K.

Johanna som sitter brevid mig i studion kommer från en håla kallad Vänersborg.
Hon är ganska lat, gillar att teckna lustiga djur och har ett par Totoro-tofflor som hon lufsar omkring med i studion.
Hon har fått mig att dricka omåttliga mängder té de senaste åren och brukar tjuvkika på Lost på youtube innan de sänds på fyran. Hon är dessutom lite kär i sin iPod som hon bär med sig vart hon än går. (Just nu misstänker jag att det är rätt så mycket the Shins i hennes lurar. Kanske lite Koop och Charlotte Gainsbourg också om jag känner henne rätt.)

Såhär ser hon ut när hon tecknar en serie om korkade hundar:


Och såhär ser hon ut när hon har städvecka och moppar Simon i studion:

Och så gör hon en serie om en tjock gul katt som heter Katten Nils. Han ser ut såhär:


Och såhär, när han tar hand om lille Tigris:


Och såhär, när han är lite deppig:


Vill man se mer av den här katten går det snart.
I en tidning som heter Kamratposten!!!
Där kan man följa hans öden och äventyr från och med
nummer 5 i år. I strålande fyrfärg. Det ni!

Vill man veta mer om Johanna och se mer av hennes teckningar går man bara in på hennes hemsida. Och det vill man ju.
Länk finns här intill!

English summary:
This is Johanna who sits next to me in the studio. Besides the two pics of her you also see samples from her strip "Katten Nils" (Nils the Cat) wich is scheduled to begin in the next issue of a childrens magazine called Kamratposten. You can see more of her artwork if you click on the Johanna K. link to the right.

2 comments:

Anonymous said...

Nä, jag har slängt ut Charlotte ur min ipod, nu är det Sophie Zelmani och Thievery Corporation som gäller. Tack för att jag fick va mä på din förtjusande blogg! mvh Johanna ;-)

Anonymous said...

If you focus on an English-speaking audience, I think you should write a short resume of your Swedish posts in English...

This one is particularly aimed at a Swedish audience, but it would still be a nice gesture...

Wakuran/ Håkan